بیست سال پس از انتشار اولیه آزمون بندر- کاربرد آن در   مورد کودکان توجه دانشمندان را به خود جلب کرد.        کم کم  تحقیقات بسیار بیشتری در مورد آن به انجام  رسید.  در   سال 1971پس از آزمون وکسلر بزرگسالان و آزمون  رورشاخ   آزمون   اندریافت   موضوع   رواTAT و بندر بیشترین استفاده روان شناسان برای بیماران روانی خود بوده است.(لوین و وهمکاران) وبه تدریج جای خود را در مدارس بین روانشناسان باز کرده                                                                 

                                                                                                            

ویژگیهای آزمون بندر 

       بسیاری از کودکانی که دچار محرومیتهای اجتماعی هستند و در آزمونهای هوشی موفقیت کمتری دارند در آزمون بندر نتایج بهتری را نشان می دهند.

·       اجرای آن بسیار سریع و ارزان است و بصورت فردی وگروهی می توان آنرا انجام داد.اجرای گروهی برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی حدود 15تا 20دقیقه واجرای فردی آن به طور متوسط 3تا10 دقیقه وقت می گیرد.در عین حال تعبیر وتفسیر روانشناسی آن دشوار ومستلزم دانش وتجربه وسیع روانشناسی است.

·       بهتر است از آزمون بندر به همراه یک آزمون مختصر کلامی به کار برده شود.

 

روش استاندارد اجرا

1-نشاندن کودک پشت یک میز راحت

2-یک ورق کاغذ سفید یک مداد پاک کن  یک مداد و کاغذ سفید اضافی در اختیار کودک می گذاریم.

3-پاکت کارتها را به او نشان داده ومی گوییم ((من این جا نه کارت دارم که روی آنها تصاویری برای تو کشیده اند وتو باید از روی آنها ترسیم کنی))

4-یکی یکی کارتها را بالای صفحه ی سفید او گذاشته تا از روی آنها ترسیم کند.(دایره پشت کارت به طرف کودک باشد)

5-در حین اجرای آزمون ومشاهده ی رفتار کودک و یا حین یادداشت برداری از رفتار او هیچ گونه توصیه خاصی نباید گرد.

6-محدودیت زمانی وجود ندارد پساز ترسیم هر تصویر تصویر بعدی ارائه گردد.

7-هر گاه راجع به تعداد نقطه ها یا اندازه تصاویر سئوال کرد :(طوری بکش که کاملا شبیه تصویر  همین کارتی شود که جلو توست)

8-کودک را در استفاده از مدادپاک کن یا ترسیم مکرر تصاویر نه باید ترغیب کرد ونه مانع شد.

9-اگر سعی در شمردن نقطه ها کرد)ضرورتی ندارد تعداد نقطه هایا دایره های تو کاملا به اندازه نقطه ها یا دایره های تصاویر باشد.فقط کافی است که شکل ترسیم های تو مشابه تصاویر روی کارت ها باشد.اگر اصرار ورزید:یک نشانه ی تشخیصی معنی دار است یادداشت شود.

10-اگر خواست تصاویرش را بر بیش از یک صفحه بکشد کاغذ دیگری بر می دارد .

11-آزمون محدودیت زمانی ندارد ولی بهتر است مدت زمان صرف شده برای تمام تصاویر را یادداشت کنیم.مدت زمان خیلی کم یا خیلی زیاد معنی دار است.

12-آزمون در ابتدای جلسه گرفته شود یا زمانی که کودک خسته نباشد.

13-برخی از کودکان مایلند یک بار دیگر آزمون را اجرا کنند تا نصاویر رابهتر بکشند .مانع نمی شویم ولی هر دو آزمون را در پرونده می گذاریم.

نمره گذاری

·       به هریک یک از موارد در آزمون بندر نمره صفر یا یک می دهیم.صفر به معنی غیاب انحراف در ترسیم ویک به معنای حضور انحراف در ترسیم است.

·       فقط به انحرافهای کاملا مشخص باید نمره یک داد .مواردی که تردید داریم نمره صفر می دهیم.در مورد کودکان خرد سال به علت رشد نایافته بودن مهارتهای حرکتی ظریف از خطاهای کوچک صرف نظر می کنیم.

پس از نمره گذاری آزمون مجموع نمره های کودک را با جداول اطلاعات هنجار شده مقایسه می کنیم.

کوپیتز در سیستم نمره گذاری خود 4نوع خطا را مشخص کرده است:

1-تحریف شکل :دگرگون سازی-حذف-جانشین کردن-رعایت نکردن تناسب...

2-تداوم :بیش از آن چه که لازم است به ترسیم ادامه دهد.

3-یکپارچگی:بخشهای مختلف طرح به طور صحیح کنار هم قرار نگیرد.

4-چرخش:چرخش تمام یا بخشی از شکل 45درجه یا بیشتر.

اعتماد وروایی

کوپیتز(1975)در سیستم نمره گذاری خود توافق بین نمره گذاران را مطالعه کرده وضریب توافق را بین 79تا 99درصد گزارش کرده است.ضرایب قابلیت اعتماد به روش باز آزمایی50/.تا90/.بوده است.

 

با تشکر از سرکار خانم نرگس درخورده  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : دوشنبه 21 دی1388 | 10:50 | نویسنده : مدیر وبلاگ - احمدی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.